Γιός του Ασκληπιού και της Ηπιόνης, συνόδευσε τους Αχαιούς στην Τροία όπου εξετιμήθη ιδιαιτέρως σαν προστάτης της «επιμελουμένης τα εσωτερικά νοσήματα» ιατρικής, (δηλαδή της σημερινής Παθολογίας). Μεταξύ άλλων, θεράπευσε τον Φιλοκτήτη.
Αδελφός του Μαχάωνα που επίσης διακρίθηκε σαν χειρούργος στην Τροία.
Το λαοφίλητο των δυο αδελφών ήταν τεράστιο, τόσο μεγάλο, που η ορθόδοξη εκκλησία ένιωσε την ανάγκη να τους αντικαταστήσει με κάτι δικό της, παρουσιάζοντας τους αγίους Κοσμά κα Δαμιανό σαν ανάργυρους που περιφέρονταν την Ελλάδα θεραπεύοντας ασθενείς χωρίς αμοιβή.
Από τις λέξεις πούς (πόδι) και λείριον (κρίνος, νάρκισσος). και σημαίνει αυτόν που τα πόδια του είναι ανάμεσα σε λείρια και άλλα λουλούδια, αφου ασχολείται μα τα βότανα.
Αξίζει αν σμειωθεί ότι η λέξη λείριον χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα στην Κυπριακή διάλεκτο για τον κρίνο της Παναγίας, παρ' όλο που, σύμφωνα με τις γραφές, ποτέ και κανένας δεν έχει δώσει οποιουδήποτε είδους λουλουδικό στην Παναγία.