|
|
Μια από τις γυναίκες που έφεραν τα μύρα για να αρωματίσουν το σώμα του Χριστού.
Οι ευαγγελιστές ανάφεραν ότι ήταν πολλές, αλλά έδωσαν μόνο 7 ονόματα εκ των οποίων φαίνεται ότι τα κυριότερα τρία ήταν η Μαρία η Μαγδαληνή (αγαπημένη μαθήτρια του Ιησού), η Σαλώμη (αδελφή του Ιησού) και η Μαρία του Κλωπά (αδελφή της Παναγίας και θεία του Ιησού).
Πέραν αυτών αναφέρονται και τα ονόματα των αδελφών του Λάζαρου, Μαρίας και Μάρθας, η Ιωάννα, σύζυγος του επίτροπου και οικονόμου του βασιλιά Ηρώδη, Χουζά και η Σωσσάνα για την οποία δεν βρήκαμε άλλες πληροφορίες.
|
Από τα αρχαία Ελληνικά ‘μύρον’ και ‘φέρω’ και σημαίνει "αυτήν που φέρει το μύρο, το άρωμα" |
|
|
|
|
Από το μύρον και φέρω και σημαίνει "αυτόν που φέρει το μύρο, το άρωμα" |
|
|
|
Ο Άγιος Dunstan (Δουνστάνος) γεννήθηκε το 909 μ.Χ. στην πόλη Γκλαστένμπουρυ της Αγγλίας από ευγενείς και εύπορους γονείς. Ευτύχησε να έχει ως διδασκάλους διαπρεπείς μοναχούς από την Ιρλανδία, οι οποίοι διέμεναν τότε στην πόλη. Εκάρη μοναχός και χειροτονήθηκε διάκονος και πρεσβύτερος από τον Επίσκοπο του Ουίνσεστερ Ελφεγίου. Εξελέγη αρχικά Επίσκοπος της πόλεως Ουίνσεστερ και κατόπιν, το 961 μ.Χ., Αρχιεπίσκοπος Καντουαρίας. Επέβαλε μεγάλη πειθαρχία και επανέφερε την κοσμιότητα και ιεροπρέπεια πιο κληρικούς και μοναχούς. Επίσης, επέβαλε πειθαρχία πιο λαϊκούς, ιδίως όσον αφορά στο οικογενειακό δίκαιο. Η προσπάθειά του για την επιβολή τάξεως ήταν αναγκαία, διότι κατά την περίοδο που επακολούθησε τις Δανικές εισβολές, παρατηρείτο μεγάλη έκλυση των ηθών. Πέθανε το 988 μ.Χ.
|
|
|
Ένας εκ των 13 μαρτύρων μοναχών της μονής Κανταριωτίσσης που υπέστησαν μαρτυρικό θάνατο. Αγνοείται από τους Κύπριους χρονογράφους και συναξαριστές.
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη γέρας=έπαθλο και σημαίνει "βραβευμένος". |
|
19 Μαΐου > Άγιοι Ιωάννης, Κόνων, Ιερεμίας, Μάρκος, Κύριλλος, Θεόκτιστος, Βαρνάβας, Μάξιμος, Θεόγνωστος, Ιωσήφ, Γεννάδιος, Γεράσιμος και Γερμανός οι Οσιομάρτυρες και Ομολογητές της Μονής Καντάρας Κύπρου
|
|
|
Οι Μακάριοι αυτοί Πατέρες και της Αλήθειας Ομολογητές, έλαμπαν με τη ζωή τους στο νησί της Κύπρου τον 13ο αιώνα, στη Μονή Καντάρας.
Κάποτε όμως κατέλαβαν το νησί οι Λατίνοι, οι όποιοι έκαναν το πάν, για να υποτάξουν την Εκκλησία στην εξουσία του Πάπα. Η προσπάθειά τους άρχισε από το 1220 μ.Χ. σε ένα συνέδριο, που έγινε στην πόλη της Λεμεσού και στο οποίο έλαβαν μέρος αντιπρόσωποι του κλήρου των Λατίνων και της άρχουσας τάξεως, αποφασίσθηκε να επιβληθούν καταπιεστικά μέτρα για την ολοκληρωτική επικράτηση της Λατινικής Εκκλησίας.
Έτσι, περί το 1228 μ.Χ. οι κατακτητές οδήγησαν τους Πατέρες αυτούς στο δικαστήριο, που με κολακείες και απειλές, προσπαθούσαν να τους αλλάξουν το φρόνημα. Οι Άγιοι όμως αυτοί, έμειναν σταθεροί στην Ορθόδοξη Ομολογία και το δήλωσαν με θάρρος μπροστά στους Λατίνους. Τότε τους έριξαν για τρία χρόνια δέσμιους στη φυλακή και τους βασάνισαν σκληρά. Επειδή όμως δεν κατάφεραν τίποτα, τους έκαψαν ζωντανούς την 19η Μάιου 1231 μ.Χ.
|
Από το θεός και το γνώση και σημαίνει "αυτός που γνωρίζει τα θεία". |
|
|
|
Ἡ μνήμη αὐτοῦ ἑορτάζεται τὴν 19ην Μαΐου, ἡμέραν τοῦ μαρτυρίου του.
|
Αυτός που κτίστηκε ή δημιουργήθηκε από το Θεό. |
|
|
|
|
Από το Γαλλικό ‘Yvonne’ και σημαίνει το ήμερο έλατο. Επειδή τα τόξα συνήθως κατασκευάζονταν από ξύλο έλατου σημαίνει και τον κατασκευαστή τόξων. |
|
|
|
Ο Άγιος Μάρτυρας Ακόλουθος από τη Θηβαΐδα της Αιγύπτου. Μαρτύρησε το 303 μ.Χ., κατά τους χρόνους του αυτοκράτορα Γαλερίου Μαξιμιανού (286 - 305 μ.Χ.). Ένθερμος Χριστιανός κήρυττε το λόγο του Θεού. Γι' αυτό συνελήφθη και θανατώθηκε επειδή αρνήθηκε να θυσιάσει στα είδωλα.
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'α'-αθροιστικό και 'κέλευθος'=δρόμος και αρχικά σήμαινε αυτόν που συμβαδίζει, αλλά σήμερα σημαίνει αυτόν που ακολουθεί. |
|
19 Μαΐου > Άγιοι Πατρίκιος επίσκοπος Προύσας, Ακάκιος, Μένανδρος και Πολύαινος
|
|
|
Ένας από τους τρεις συνεργάτες του Αγίου Πατρικίου, επισκόπου Προύσας που μαρτύρησαν μαζί του, κατηγορούμενοι για προσπάθεια προσηλυτισμού και αφού δεν μεταμελήθηκαν αποκεφαλίστηκαν.
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις 'μένω' και 'ανήρ' και σημαίνει τον ανυποχώρητο, αυτόν που στηρίζει τους άνδρες του. |
|
19 Μαΐου > Άγιοι Πατρίκιος επίσκοπος Προύσας, Ακάκιος, Μένανδρος και Πολύαινος
|
|
|
Ένας από τους τρεις συνεργάτες του Αγίου Πατρικίου, επισκόπου Προύσας που μαρτύρησαν μαζί του, κατηγορούμενοι για προσπάθεια προσηλυτισμού και αφού δεν μεταμελήθηκαν αποκεφαλίστηκαν.
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις 'πολύ' και 'αινέω'>αινώ=δοξάζω, επαινώ και σημαίνει τον πολύ αξιέπαινο. Η κατάληξη -ίδας σημαίνει αυτόν που ανήκει στον Πολύαινο. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'α'-αθροιστικό και 'κέλευθος'=δρόμος και αρχικά σήμαινε αυτόν που συμβαδίζει, αλλά σήμερα σημαίνει αυτόν που ακολουθεί. |
|
|
|
Δεν υπάρχει αγία με τέτοιο όνομα. Πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό.
|
Από το θεός και το γνώση και σημαίνει "αυτή που γνωρίζει τα θεία". |
|
|
|
Η Αγία Μάρτυς Θεοτίμη τελειώθηκε δι' αποκεφαλισμού.
|
Αυτή που τιμά το Θεό ή τους θεούς. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Μάλλον από τη Λατινική λέξη ‘celes’ που προέρχεται από το αρχαίο Ελληνικό ‘κέλης’= άλογο ιππασίας και την κατάληξη ‘-tine’ που δηλώνει τον τρόπο που χρησιμοποιείται το άλογο, οπότε σημαίνει τον ‘ιππότη’.
Οι Κελεστίνες ήταν μια ρωμαϊκή καθολική μοναστική τάξη που πήρε το όνομά της από τον ιδρυτή της πάπα Πέτρο Μορόνε γνωστό σαν Κελεστίνο. |
|
|
|
Γεννήθηκε στη Ρώμη και τον πατέρα του τον έλεγαν Πρίσκο. Νωρίς, σαν διάκονος, είχε διακριθεί για την παιδεία του, την ευσέβεια και το θερμό ζήλο. Γι' αυτό μετά το θάνατο του Πάπα Βονιφατίου το 422, τον διαδέχτηκε στον Ποντιφικό θρόνο.
Αμέσως τότε παρενέβει στην Αφρική, στη Γαλατία και στη Καλαβρία, για να επιβάλει τους Ιερούς κανόνες στην εκλογή των επισκόπων. Υπήρξε ενεργητικότατος στην καταστολή διαφόρων αιρέσεων. Εργάστηκε για την εξαφάνιση του πελαγιανισμού από τη Μεγάλη Βρεττανία, και συγχρόνως με κατάλληλη Ιεραποστολή, πέτυχε να προσέλθει στο χριστιανισμό η Ιρλανδία.
Στην Γ' Οικουμενική Σύνοδο, ο Πάπας Κελεστίνος με αντιπροσωπεία του, καταδίκασε την πλάνη του Νεστορίου. Γενικά επιμελήθηκε τα πράγματα του κλήρου και αυτά της θείας λατρείας, ευπρεπίζοντας τους ναούς με εικόνες και διάφορα Ιερά σκεύη. Πέθανε, όταν αυτοκράτορας ήταν ο Θεοδόσιος ο Β' το 432 μ.Χ. την 26η ή 27η Ιουλίου.
|
Μάλλον από τη Λατινική λέξη ‘celes’ που προέρχεται από το αρχαίο Ελληνικό ‘κέλης’= άλογο ιππασίας και την κατάληξη ‘-tine’ που δηλώνει τον τρόπο που χρησιμοποιείται το άλογο, οπότε σημαίνει τον ‘ιππότη’.
Οι Κελεστίνες ήταν μια ρωμαϊκή καθολική μοναστική τάξη που πήρε το όνομά της από τον ιδρυτή της πάπα Πέτρο Μορόνε γνωστό σαν Κελεστίνο. |
|
|
|
Για χριστιανική εορτή πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Το αντίστοιχο θηλυκό του Μένανδρος, από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις 'μένω' και 'ανήρ' και σημαίνει τον ανυποχώρητο, αυτόν που στηρίζει τους άνδρες του. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις 'πολύ' και 'αινέω'>αινώ=δοξάζω, επαινώ και σημαίνει την πολύ αξιέπαινη. Η κατάληξη -ίδας σημαίνει αυτόν που ανήκει στον Πολύαινο. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από το Λατινικό όνομα ‘Pudens’ =αισχύνη, ντροπή και στα Ελληνικά θα μπορούσε να αποδοθεί σαν Αισχύνη. |
|
|
|
Ο Άγιος Μάρτυρας Πούδης ήταν συγκλητικός και μαρτύρησε τον 2ο αιώνα μ.Χ. στη Ρώμη. Ορισμένοι ερευνητές τον ταυτίζουν με τον Απόστολο Πούδη εκ των Εβδομήκοντα
|
Από το Λατινικό όνομα ‘Pudens’ =αισχύνη, ντροπή και στα Ελληνικά θα μπορούσε να αποδοθεί σαν Αισχύνης. |
|
-
19 Μαΐου > ΑΓΙΟΣ ΟΝΟΥΦΡΙΟΣ Ο ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΑΣ
|
|
|
Ο Άγιος Ιερομάρτυς Ονούφριος κατά κόσμον Αντώνιος Μαξίμοβιτς, γεννήθηκε στις 2 Απριλίου 1889 μ.Χ. στην επαρχία του Χόλμ. το 1915 μ.Χ. τελείωσε την εκκλησιαστική ακαδημία της Αγίας Πετρουπόλεως και το 1915 μ.Χ. χειροτονήθηκε πρεσβύτερος και τοποθετήθηκε ως εφημέριος σε μία ενορία. στις 8 Ιανουαρίου 1923 μ.Χ. εξελέγη Επίσκοπος της Οδησσού και ωφέλησε πνευματικά το λαό της πόλεως και ιδιαίτερα τους νέους. Συνελήφθη από το καθεστώς των Μπολσεβίκων το 1924 μ.Χ., αλλά αφέθηκε ελεύθερος, για να περάσει και πάλι την δοκιμασία της συλλήψεως το 1927 μ.Χ, Το 1934 μ.Χ. εκλέγεται Επίσκοπος της πόλεως Κούρσκ. Το 1935 μ.Χ. μετατίθεται στα Ουράλια και το 1938 μ.Χ. δολοφονείται για τη δράση του από ανθρώπους του καθεστώτος.
|
Παρόλο που σε αρκετές περιπτώσεις αναφέρεται ότι το Ονούφριος σημαίνει σκεπτικός, υπάρχει και μια διαφορετική προσέγγιση, και ίσως πιο ορθή, που λέει ότι προέρχεται από τα Κοπτικά που θεωρούνται σαν τα νέα Αιγυπτιακά και γράφονται με ελληνικό αλφάβητο.
Είναι ένα από τα προσωνύμια του Όσιρι και σημαίνει αυτόν που είναι πάντα καλός και εύχαρις. |
|
|
|
Η Αγία Μάρτυς Κυριακή μαρτύρησε μαζί με άλλες έξι Χριστιανές νέες στη Νικομήδεια το 307 μ.Χ., αφού τις έκαψαν ζωντανές, επί Μαξιμιανού Γαλερίου.
|
Από το κύριος και σημαίνει αυτήν που ανήκει στον Κύριο, στον Θεό. |
|
|
|
Οι άριστες θεολογικές του γνώσεις, αλλά και η θερμή του πίστη, ανέδειξαν τον Πατρίκιο επίσκοπο Προύσας. Η θέση αυτή για τον Πατρίκιο υπήρξε πνευματικό φρούριο για την υπεράσπιση του Ευαγγελίου και ορμητήριο για την πάταξη της ειδωλολατρικής πλάνης. Στην αποστολική του αυτή εργασία είχε μαζί του και τρεις πρόθυμους συνεργάτες, τον Ακάκιο, το Μένανδρο και τον Πολύαινο. Μαζί τους ο Πατρίκιος έφερε στη χριστιανική πίστη πολλούς ειδωλολάτρες. Αυτό, όμως, καταγγέλθηκε στον άρχοντα Ιουλιανό τον Υπατικό, και αμέσως συνελήφθησαν. Κατηγορήθηκαν για προσηλυτισμό και αφού δεν μεταμελήθηκαν, θανατώθηκαν δι' αποκεφαλισμού
|
Από το λατινικό όνομα 'Patricius' και σημαίνει "αυτός που κατάγεται από επιφανή ρωμαϊκή οικογένεια, ο ευπατρίδης". |
|
19 Μαΐου > Άγιοι Πατρίκιος επίσκοπος Προύσας, Ακάκιος, Μένανδρος και Πολύαινος
|
|
|
Ένας από τους τρεις συνεργάτες του Αγίου Πατρικίου, επισκόπου Προύσας που μαρτύρησαν μαζί του, κατηγορούμενοι για προσπάθεια προσηλυτισμού και αφού δεν μεταμελήθηκαν αποκεφαλίστηκαν.
|
Από το 'α' το στερητικό και το κακία και σημαίνει τον άκακο. |
|
|
Άγιοι Ιωάννης, Κόνων, Ιερεμίας, Μάρκος, Κύριλλος, Θεόκτιστος, Βαρνάβας, Μάξιμος, Θεόγνωστος, Ιωσήφ, Γεννάδιος, Γεράσιμος και Γερμανός οι Οσιομάρτυρες και Ομολογητές της Μονής Καντάρας Κύπρου |
|
Ένας εκ των 13 μοναχών μαρτύρων της Κύπρου τους οποίους περί το 1228 μ.Χ. οι Λατίνοι κατακτητές οδήγησαν στο δικαστήριο και με κολακείες και απειλές, προσπαθούσαν να τους αλλάξουν το φρόνημα. Οι Άγιοι όμως αυτοί, έμειναν σταθεροί στην Ορθόδοξη Ομολογία και το δήλωσαν με θάρρος μπροστά στους κακόδοξους Λατίνους. Τότε τους έριξαν για τρία χρόνια δέσμιους στη φυλακή και τους βασάνισαν σκληρά. Επειδή όμως δεν κατάφεραν τίποτα, τους έκαψαν ζωντανούς την 19η Μάιου 1231 μ.Χ.
|
Εξελληνισμένο εβραϊκό όνομα Bar - nebh’a και σημαίνει "ο γιος της παρηγοριάς" ή "γιός του προφήτη". |
|
|
|
Ἡ μνήμη αὐτοῦ ἑορτάζεται τὴν 19ην Μαΐου, ἡμέραν τοῦ μαρτυρίου του.
|
Από το αρχαίο 'γεννάδας' που ετυμολογικώς έρχεται από τη λέξη 'γέννα' και σημαίνει τον ευγενή, τον γενναιόδωρο, τον γενναίο. |
|
|
|
Ἡ μνήμη αὐτοῦ ἑορτάζεται τὴν 19ην Μαΐου, ἡμέραν τοῦ μαρτυρίου του.
|
Από τη Λατινική λέξη ‘germanus’=ομογάστριος, αυτάδελφος, γνήσιος αδελφός.
Σήμερα συνηθίζεται να εννοεί αυτόν που κατάγεται από την Γερμανία. |
|
|
|
|
Από το Δη (Γη) και μήτηρ ("μητέρα Γη") και σημαίνει "αυτός που ανήκει, ο αφιερωμένος στη θεά Δήμητρα". |
|
19 Μαΐου > Άγιοι Νεομάρτυρες εν Σλομπόντσκαγια Ουκρανίας
|
|
|
Ο Άγιος Ιερομάρτυς Βαρσανούφιος, κατά κόσμον Βαλεντίνος Μιχαήλοβιτς Μάμτσιτς. Ήταν ιερομόναχος στη μονή του Τόλγκα, στην Επισκοπή του Γιαροσλάβλ, και μαρτύρησε το 1937.
|
Ίσως Κοπτικό. Υπο διερεύνηση
|
|
19 Μαΐου > Άγιοι Νεομάρτυρες εν Σλομπόντσκαγια Ουκρανίας
|
|
|
Ο Άγιος Ιερομάρτυς Βίκτωρ Νικολάεβιτς Γιαβόρκσιυ, διάκονος, ο οποίος γεννήθηκε στις 2 Απριλίου 1873 στο χωριό Κοροσίνο και μαρτύρησε τον Δεκέμβριο του 1937.
|
Από το λατινικό 'victor' και σημαίνει "νικητής". |
|
|
|
Ένας από τους νεομάρτυρες της περιοχής Σλομπόντσκαγια της Ουκρανίας, κοντά στο Χάρκωβ. είναι και ο Σπυρίδων Μακάροβιτς Εβτουσένκο, ο οποίος γεννήθηκε στις 31 Οκτωβρίου 1883 στο χωριό Σολοχισέβκα της Επισκοπής του Χάρκωβ και μαρτύρησε τον Μάρτιο του 1938.
|
Πιθανόν να προέρχεται από το αρχαίο ουσιαστικό σπυρίς, γενική σπυρίδος (ψαροκόφινο). Επομένως Σπυρίδων είναι ο κοφινάς, ο καλαθάς.
Άλλη εκδοχή: Ο εύπορος, που έχει πολύ σιτάρι.
Πνευματικός άνθρωπος.
|
|
19 Μαΐου > Αγιος Ιλαριων ο Ιερομαρτυς, ο Διακονος
|
|
|
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'ιλαρός' που σημαίνει άτομο που χαρακτηρίζεται από χαρά και ευθυμία. |
|
19 Μαΐου > Άγιος Ιωάννης «Αρναουτογιάννης» ο Δραγάτης ο Νεομάρτυρας
|
|
|
Αλβανικής καταγωγής στρατιώτης Ιωάννης, ο επονομαζόμενος «Αρναουτογιάννης» (οι Αλβανοί στα Τούρκικα, ονομάζονται Αρναούτ), βαπτίστηκε χριστιανός, με το όνομα Ιωάννης. Κατηγορήθηκε για το φόνο δυο Τουρκογύφτων και εκτελέστηκε από τους Οθωμανούς.
|
Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα από το (יה) ΄για’, ένα από τα Εβραϊκά ονόματα του Θεού και το (חנן), ‘χανάν = δώρο και σημαίνει δώρο του Θεού. Το αντίστοιχο του στα Ελληνικά είναι το Θεόδωρος. |
|
|
|
Θύματα ανδοχριστιανιής βίας, κάηκαν ζωντανοί από τους Λατίνους κατακτητές της Κύπρου στις 19 Μάιου 1231 μ.Χ.
Άγιοι Ιωάννης, Κόνων, Ιερεμίας, Μάρκος, Κύριλλος, Θεόκτιστος, Βαρνάβας, Μάξιμος, Θεόγνωστος, Ιωσήφ, Γεννάδιος, Γεράσιμος και Γερμανός οι Οσιομάρτυρες και Ομολογητές της Μονής Καντάρας Κύπρου
|
Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα από το (יה) ΄για’, ένα από τα Εβραϊκά ονόματα του Θεού και το (חנן), ‘χανάν = δώρο και σημαίνει δώρο του Θεού. Το αντίστοιχο του στα Ελληνικά είναι το Θεόδωρος. |
|
19 Μαΐου > Άγιος Ιωάννης της Σάντα Κρουζ ο Ιερομάρτυρας
|
|
|
|
Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα από το (יה) ΄για’, ένα από τα Εβραϊκά ονόματα του Θεού και το (חנן), ‘χανάν = δώρο και σημαίνει δώρο του Θεού. Το αντίστοιχο του στα Ελληνικά είναι το Θεόδωρος. |
|
|
|
|
Εξελληνισμένος τύπος του Κοπτικού (Αιγυπτιακού) ονόματος ‘Pishoy’ που σημαίνει υψηλός, ευγενής. |
|
|
|
Ο Άγιος Ιερομάρτυς Φίλιππος Μιχαήλοβιτς Ορντίνετς, ήταν ένας από τους Αγίους Νεομάρτυρες εν Σλομπόντσκαγια Ουκρανίας, ο οποίος γεννήθηκε την 1η Ιουνίου 1888 στην Μυρόπολη και μαρτύρησε τον Μάρτιο του 1938.
|
Από τα ουσιαστικά φίλος και ίππος και σημαίνει "αυτός που αγαπά τα άλογα ή την ιππασία". |
|
|
|
Θεοτοκωνύμιο, όνομα της Παναγίας,
|
Εξελληνισμένο εβραϊκό όνομα. Magdal=πύργος που έδωσε και το όνομα στην πόλη Μάγδαλα, κωμόπολη στη Δυτική όχθη της Γαλιλαίας. Μαγδαληνή είναι "η καταγόμενη από την πόλη Μάγδαλα". |
|
19 Μαΐου > Ο Άγιος Ιερομάρτυς Ιάκωβος Ιβάνοβιτς Ρεντοζούμπωφ εκ Σλομπόντσκαγια της Ουκρανίας.
|
|
|
|
Εξελληνισμένο εβραϊκό όνομα Γιακόβ που σημαίνει φτέρνα. Σύμφωνα με την Παλαιά Διαθήκη, όταν γεννήθηκε ο Ιακώβ, κρατούσε την φτέρνα του δίδυμου αδερφού του, Ησαύ, που είχε γεννηθεί πρώτος. Από εδώ ξεκίνησε και το γνωστό θέμα για τα πρωτοτόκια και το πιάτο φακής (Γνωστή η φράση ‘για ένα πιάτο φακής’). |
|
|
|
Ο Όσιος Γρηγόριος, ο επικαλούμενος «Ειρηνικός», αλλά και «Νέος», για να διακρίνεται από τον μεγάλο διδάσκαλό του Όσιο Γρηγόριο τον Σιναΐτη, ασκήτεψε στο Άγιον Όρος και ίδρυσε τη μονή του Οσίου Γρηγορίου (Πρώην Μονή Αγίου Νικολάου) το 14ο αιώνα μ.Χ. Κοιμήθηκε με ειρήνη.
|
Από το ρήμα γρηγορώ και σημαίνει "αυτός που είναι σε εγρήγορση, που παρακολουθεί και προσέχει, ο ακοίμητος φρουρός" |
|
|
|
Κατά κόσμον Ιβάν, γεννήθηκε στη Ρωσία το 1477 μ.Χ. και ήταν υιός του πρίγκιπα Ανδρέου Βασίλεβιτς Μπλαγκοβέρνογκο και της Ελένης. Σε ηλικία τριάντα δύο ετών εγκατέλειψε τον κόσμο και εκάρη μοναχός με το όνομα Ιγνάτιος.
Κοιμήθηκε με ειρήνη το 1522 μ.Χ. και κατά την ημέρα του ενταφιασμού του το τίμιο λείψανό του ευωδίαζε.
|
Πιθανώς από τη λατινική λέξη 'ignis' που σημαίνει φωτιά. Η αντίστοιχη λέξη στα αρχαία Ελληνικά είναι 'λιγνύς'. Καταληκτικά θα λέγαμε ‘φλογερός’. |
|
19 Μαΐου > Όσιος Κορνήλιος ο Θαυματουργός
|
|
|
|
Από το λατινικό όνομα Cornelius που προέρχεται από τη λέξη cornu (κέρας). O κεράτινoς και μεταφορικά ο στερεός, ο σκληρός. |
|
|
|
Ο Όσιος Μέμνων από νεαρή ηλικία εγκατέλειψε τον κόσμο και αφιέρωσε τον εαυτό του στον Θεό. Εκάρη μοναχός και με τους ασκητικούς του αγώνες υπέταξε τη σάρκα στο πνεύμα. Η θεία χάρη, αντάμειψε την αρετή του Οσίου Μέμνων και τον αξίωσε να θαυματουργεί. Συνέβη κάποτε να κατακλύσουν τους αγρούς των χωρικών σμήνη ακριδών. Αυτοί χωρίς να μπορούν να κάνουν τίποτα, κλαίγοντας έβλεπαν την καταστρεπτική αυτή μάστιγα. Ο Όσιος Μέμνων λυπήθηκε τους οικογενειάρχες εκείνους και ένοιωσε την απόγνωση τους. Προσευχήθηκε λοιπόν θερμά στο Θεό και πέτυχε την απαλλαγή του τόπου από τα ολέθρια σμήνη. Και όσες φορές οι γεωργικοί πληθυσμοί της περιοχής του έπεφταν σε μεγάλη στενοχώρια, ο Μέμνων τους πήγαινε βοήθεια από τις οικονομίες του μοναστηριού, του οποίου αναδείχτηκε και ηγούμενος. Πήγαινε μάλιστα και σ' άλλες πόλεις που μάζευε συνδρομές, με τις οποίες συμπλήρωνε την ανακούφιση των πασχόντων. Κατά το θάνατο του, άνδρες, γυναίκες και παιδιά, έτρεξαν και συνόδευσαν την κηδεία του, με τα θερμότερα δάκρυα και τις εγκαρδιότερες ευχές.
|
Από το αρχαίο Ελληνικό ρήμα 'μέμνημαι'=θυμάμαι και σημαίνει αυτόν που έχει δυνατή μνήμη. Αυτό το όνομα δινόταν επίσης εις ανάμνηση κάποιου σημαντικού γεγονότος. |
|
|
|
|
Από το αρχαίο ελληνικό νέομαι που σημαίνει έρχομαι, επιστρέφω, από το οποίο προέρχεται και η σημερινή λέξη της νέας ελληνικής, νόστος. |
|
|
|
Οι Όσιοι Πατέρες Ρωμύλος, Ρωμανός, Νέστωρ, Σισώης, Γρηγόριος, Νικόδημος και Κύριλλος κατάγονταν από την Σερβία και ήσαν μαθητές του Οσίου Γρηγορίου του Σιναΐτου, όταν αυτός επισκέφθηκε την χώρα τους το 1326 μ.Χ. Ανεδείχθησαν οι διδάσκαλοι του ησυχασμού με κέντρο τη μονή Ραβάνιτσα, αλλά κήρυξαν στο Κόσοβο, τη Βοσνία και άλλα σερβικά εδάφη.
|
Από τη λέξη Ρώμη, ο Ρωμαίος. Ο σφριγηλός |
|
19 Μαΐου > Όσιοι Ρωμύλος, Ρωμανός, Νέστωρ, Σισώης, Γρηγόριος, Νικόδημος και Κύριλλος οι Σιναΐτες
|
|
|
Οι Όσιοι Πατέρες Ρωμύλος, Ρωμανός, Νέστωρ, Σισώης, Γρηγόριος, Νικόδημος και Κύριλλος κατάγονταν από την Σερβία και ήσαν μαθητές του Οσίου Γρηγορίου του Σιναΐτου, όταν αυτός επισκέφθηκε την χώρα τους το 1326 μ.Χ. Ανεδείχθησαν οι διδάσκαλοι του ησυχασμού με κέντρο τη μονή Ραβάνιτσα, αλλά κήρυξαν στο Κόσοβο, τη Βοσνία και άλλα σερβικά εδάφη.
Ο Όσιος Σισώης έζησε ως μοναχός στη μονή Χιλανδαρίου του Αγίου Όρους και διετέλεσε ηγούμενος αυτής. Κοιμήθηκε με ειρήνη.
|
Από τη λέξη ‘σώος’ και το αναδιπλασιαστικό πρόθεμα ‘σι’ και εννοεί τον πλήρως υγιή, από όλες τις απόψεις. |
|
|
|
|
|