|
|
Για ονομαστική εορτή πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από το 'παν' και το 'κάλλος'=ομορφιά και σημαίνει πανέμορφη, ο πιο όμορφη από όλες |
|
|
|
Προσωνύμιο του Ιησού Χριστού
|
Από το 'παν' και το 'κάλλος'=ομορφιά και σημαίνει πανέμορφος, ο πιο όμορφος απο όλους |
|
|
|
Η Αγία Κέρκυρα έζησε τον 1ο αιώνα μ.Χ. και ήταν κόρη του Βασιλιά Κερκυλλίνου και πίστεψε στον Χριστό από τα μαρτύρια των Αγίων Αποστόλων Ιάσονος και Σωσιπάτρου. Ομολόγησε τον Χριστό και πούλησε όλα της τα κοσμήματα, και τα χρήματα τα έδωσε στους φτωχούς. Όταν το έμαθε ο πατέρας της και αφού δεν μπόρεσε να μεταστρέψει τη γνώμη της, την παρέδωσε σ' έναν Αιθίοπα για να τη διαφθείρει. Αλλά ο Αιθίοπας πίστεψε στον Χριστό δι' αυτής και θανατώθηκε. Η δε Κέρκυρα βασανίστηκε με πολλούς τρόπους και στο τέλος την κρέμασαν και τη θανάτωσαν με βέλη.
|
Από το αρχαίο Ελληνικό 'κέρκος'=ουρά και σημαίνει, σε σχήμα ουράς |
|
29 Απριλίου > Άγιοι Αγάπιος και Σεκουνδίνος οι Ιερομάρτυρες και οι συν αυτοίς Τέρτουλα και Αντωνία οι Παρθένες, ανωνύμου Μάρτυρος μετά των δύο τέκνων αυτής
|
|
|
Οι Άγιοι Ιερομάρτυρες Αγάπιος και Σεκουνδίνος γεννήθηκαν στην Ισπανία. Ήταν Επίσκοποι στην περιοχή της Νουμιδίας της Αφρικής και υπέστησαν μαρτυρικό θάνατο, το έτος 259 μ.Χ., επί αυτοκράτορα Βαλεριανού (253-259 μ.Χ.), μαζί με τις παρθένες Τέρτουλα και Αντωνία και μία ανώνυμη Μάρτυρα με τα δύο της τέκνα.
|
Οι αρχαίοι Λατίνοι συνήθιζαν να δίνουν ονόματα στα παιδιά τους, προπάντων μετά το τέταρτο, που υποδείκνυαν την σειρά που γεννήθηκαν. Έτσι το πρώτο αγόρι ή κορίτσι μπορούσε να ονομαστεί Πρίμος ή Πρίμα (Primus ή Prima), το δεύτερο Σεκούνδος ή Σεκούνδα (Secundus ή Secunda), και ούτω καθεξής.
Στην περίπτωση αυτή το όνομα προέρχεται από το ‘Tertius’=Τέρτιος (τρίτος) και Tertia=Τερτία ή Τέρτια (Τρίτη). Η κατάληξη -ανή δείχνει αυτόν που ανήκει στην Τέρτια. |
|
29 Απριλίου > Άγιοι Ιάσονας και Σωσίπατρος οι Απόστολοι
|
|
|
Ένας από τους 70 Αποστόλους. Υπήρξε Επίσκοπος Ταρσού και μαθητής του Αποστόλου Παύλου,
|
Από το “ιάομαι, ιώμαι”, που σημαίνει “γιατρεύω, θεραπεύω” και σημαίνει "αυτός που θα γιατρεύσει, που θα θεραπεύσει". |
|
|
|
Ένας από τους 70 Αποστόλους Επίσκοπος Ικονίου, μαθητής του Αποστόλου Παύλου.
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'σως' και 'πατήρ' και σημαίνει τον σωτήρα του πατέρα ή της πατρίδας |
|
|
|
Δεν υπάρχει αγία με αυτό το όνομα, παρακαλώ πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από το “ιάομαι, ιώμαι”, που σημαίνει “γιατρεύω, θεραπεύω” και σημαίνει "αυτή που θα γιατρεύσει, που θα θεραπεύσει". |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο ανίστοιχο γυναικείο
|
Από το αρχαίο Ελληνικό 'κέρκος'=ουρά και σημαίνει, σε σχήμα ουράς |
|
|
|
Για χριστιανική εορτή πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'σως' και 'πατήρ' και σημαίνει την σωτήρα του πατέρα ή της πατρίδας |
|
29 Απριλίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία - Παγκόσμια Ημέρα Χορού
|
|
|
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'αγω'=οδηγώ και χορός και σημαίνει αυτήν που σέρνει (οδηγά) τον χορό |
|
29 Απριλίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία - Παγκόσμια Ημέρα Χορού
|
|
|
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'αγω'=οδηγώ και χορός και σημαίνει αυτόν που σέρνει (οδηγά) τον χορό |
|
29 Απριλίου > ©ΤΕΗ - Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Για ονόματα που έχουν σχέση με τις Θήβες
|
|
Ο Πολυνείκης προσφέρει στην Εριφύλη το περιδέραιο της Αρμονίας. Ο ζωγράφος του Μανχάιμ, . |
|
Σύμφωνα με την ελληνική παράδοση η Εριφύλη ήταν κόρη του Ταλαού, βασιλιά στο Άργος, και αδελφή του Αδράστου.
Η Εριφύλη παντρεύτηκε τον μάντη κι εξάδελφό της Αμφιάραο, με τον οποίο ο αδελφός της είχε συνέχεια προβλήματα. Η ιστορία της φανερώνει μια γυναίκα ραδιούργα, συμφεροντολόγα και αδίστακτη, που στα τέλος φέρνει την καταστροφή σε όλους.
|
Από τα αρχαία Ελληνικα 'έρι'=πάρα πολύ και το 'φύλον' και σημαίνει "την έξοχη από το γυναικείο φύλο" |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από τα αρχαία Ελληνικά λαβδακισμός ή λαμδακισμός που είναι η λανθασμένη προφορά ορισμένων συμφώνων όπως το λάμδα (λ) δηλαδή ψευδή. |
|
29 Απριλίου > ©ΤΕΗ - Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Για ονόματα που έχουν σχέση με τις Θήβες
|
|
|
Βασιλιάς των Θηβών, γιός του Πολύδωρου και της Νυκτηίδας και πατέρας του Λάιου.
|
Από τα αρχαία Ελληνικά λαβδακισμός ή λαμδακισμός που είναι η λανθασμένη προφορά ορισμένων συμφώνων όπως το λάμδα (λ). δηλαδή ψευδός
|
|
|
|
Ήταν ο μικρότερος από τους 12 γιούς του Πατριάρχη Ιακώβ και ο πιο αγαπητός. Όμως φθονήθηκε από τα αδέλφια του και αρχικά τον έριξαν σ' ένα βαθύ λάκκο και εξαπάτησαν το πατέρα τους χρησιμοποιώντας ένα ματωμένο ρούχο ότι δήθεν τον κατασπάραξε κάποιο θηρίο. Στη συνέχεια τον πούλησαν για τριάντα αργύρια σε εμπόρους, οι οποίοι τον ξαναπούλησαν στον αρχιμάργειρα ή αυλικό του βασιλιά της Αιγύπτου, Πετεφρή. Ο Ιωσήφ ήταν πανέμορφος και τον ερωτεύθηκε η γυναίκα του Πετεφρή, που θέλησε να τον παρασύρει σε ερωτική πράξη μαζί της. Μόλις εκείνη έπιασε τον Ιωσήφ, εκείνος άφησε στα χέρια της το χιτώνα του και έφυγε. Εκείνη από το θυμό της τον συκοφάντησε στο σύζυγό της, ότι δήθεν αυτός επιτέθηκε εναντίον της με ανήθικους σκοπούς. Ο Πετεφρής την πίστεψε και φυλάκισε τον Ιωσήφ.
Κάποτε όμως ο Φαραώ, ο βασιλιάς της Αιγύπτου, είδε ένα παράξενο όνειρο και ζήτησε έναν εξηγητή. Με το φωτισμό του Θεού, μόνο ο Ιωσήφ μπόρεσε να τον εξηγήσει. Ότι θα έλθουν στη χώρα του επτά χρόνια ευφορίας και επτά ακαρπίας και πείνας. Ενθουσιάσθηκε ο Φαραώ από τη σοφία του και τον έκανε γενικό άρχοντα, σαν πρωθυπουργό. Ταυτόχρονα του έδωσε σαν σύζυγο την κόρη του Πετεφρή Ασινέθ, με την οποία απόκτησε 2 γιούς, τους Μανασσή και Εφραίμ. Ο Ιωσήφ διαχειρίστηκε άριστα την εξουσία και φρόντισε στα δύσκολα χρόνια της πείνας όλο το λαό. Με αφορμή τη διανομή του σιταριού, φανερώθηκαν τ' αδέλφια του που τον είχαν φθονήσει. Εκείνος δεν τους κράτησε κακία, αντίθετα τα προσκάλεσε μόνιμα στην Αίγυπτο μαζί με τους γονείς τους.
Θα πρέπει να λεχθεί όμως εδώ ότι ο Πετεφρής ήταν ευνούχος. Ίσως να νυμφεύθηκε και να έκανε τα παιδιά πριν ευνουχιστεί.
|
Από το εβραϊκό ρήμα יסף (γιασάπ) που σημαίνει προσθέτω ή αυξάνω και εκφράζει την επιθυμία / προσευχή να προστεθεί ένα μέλος στην οικογένεια, πάντα εννοώντας με ένα γιο. |
|
|
|
| | Ο Ιωσήφ στο πηγάδι | Ο Ιωσήφ αποφεύγει την ερωτική προσέγγιση της συζύγου του Πετεφρή |
|
|
|
Ενας από τους αγίους οι οποίοι ήταν άπ' τους κατοίκους της Κέρκυρας, πρώτοι ειλκύσθησαν από τα κηρύγματα των Αγίων Ιάσονα και Σωσίπατρου, και έγιναν ένθερμοι συνεργάτες στο αποστολικό τους έργο. Ο άρχοντας Κερκυλλινος τους κατεδίωξε και αφού τους συνέλαβε, τους γύμνωσε και τους μαστίγωσε σκληρά. Επειδή όμως αρνήθηκαν να θυσιάσουν στα είδωλα, τους φυλάκισε και κατόπιν αφού άναψε μεγάλη φωτιά, τους έριξε μέσα και έτσι αξιώθηκαν του αθανάτου μαρτυρικού στεφάνου.
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις 'ευ' και 'σέβας' Αυτός που σέβεται τον εαυτό του, τους ανθρώπους, τη ζωή και τη φύση γενικότερα. Χρησιμοποιείται συνήθως και για φιλόθρησκους. |
|
|
|
Άγιος Ιωάννης ο Καλοκτένης Μητροπολίτης Θηβών
|
Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα από το (יה) ΄για’, ένα από τα Εβραϊκά ονόματα του Θεού και το (חנן), ‘χανάν = δώρο και σημαίνει δώρο του Θεού. Το αντίστοιχο του στα Ελληνικά είναι το Θεόδωρος. |
|
|
|
Οι άγιοι αυτοί, ήταν άπ' τους κατοίκους της Κέρκυρας, οι όποιοι πρώτοι ειλκύσθησαν από τα κηρύγματα των Αγίων Ιάσονα και Σωσίπατρου, και έγιναν ένθερμοι συνεργάτες στο αποστολικό τους έργο. Ο άρχοντας Κερκυλλινος τους κατεδίωξε και αφού τους συνέλαβε, τους γύμνωσε και τους μαστίγωσε σκληρά. Επειδή όμως αρνήθηκαν να θυσιάσουν στα είδωλα, τους φυλάκισε και κατόπιν αφού άναψε μεγάλη φωτιά, τους έριξε μέσα και έτσι αξιώθηκαν του αθανάτου μαρτυρικού στεφάνου.
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'νέος'=νεαρός |
|
|
|
Οι απόστολοι Ιάσων και Σωσίπατρος ανήκουν στη χορεία των Αποστόλων του Χριστού και κατάγονταν, ο Ιάσων από την Ταρσό ή τη Θεσσαλονίκη και Σωσίπατρος από την Αχαΐα. Ο Σωσίπατρος υπήρξε επίσκοπος Ικονίου, ανέπτυξε πλούσια δράση. Και οι δύο συνεργάτες του Αποστόλου Παύλου, εξαιτίας της ιεραποστολικής τους δραστηριότητας, συκοφαντήθηκαν, συνελήφθησαν και ρίχθηκαν στη φυλακή από τον ηγεμόνα Κερκυλλίνο. Στην φυλακή μετέστρεψαν επτά ληστές στον Χριστό, οι οποίοι αργότερα μαρτύρησαν για την πίστη τους και το δεσμοφύλακα Αντώνιο.
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'σως' και 'πατήρ' και σημαίνει τον σωτήρα του πατέρα ή της πατρίδας |
|
|
|
Οι άγιοι αυτοί Μάρτυρες, ήταν στον πρότερό τους βίο ληστές. Όταν ήταν φυλακισμένοι στην Κέρκυρα, πίστεψαν στον Χριστό διά των Αγίων Αποστόλων Ιάσονος και Σωσιπάτρου. Κατόπιν μαρτύρησαν μέσα σε βρασμένη πίσσα.
|
Από το Λατινικό όνομα ‘Faustus’ που σημαίνει ευδαίμων, ευτυχής, τυχερός. Η κατάληξη '-ανος' σημαίνει αυτόν που ανήκει στον Φαύστο. |
|
|
|
Οι Άγιοι αυτοί Μάρτυρες, ήταν στον πρότερό τους βίο ληστές. Όταν ήταν φυλακισμένοι στην Κέρκυρα, πίστεψαν στον Χριστό διά των Αγίων Αποστόλων Ιάσονος και Σωσιπάτρου. Κατόπιν μαρτύρησαν μέσα σε βρασμένη πίσσα.
|
|
|
Άγνωστος βίος.
|
Οι αρχαίοι Λατίνοι συνήθιζαν να δίνουν ονόματα στα παιδιά τους, προπάντων μετά το τέταρτο, που υποδείκνυαν την σειρά που γεννήθηκαν. Έτσι το πρώτο αγόρι ή κορίτσι μπορούσε να ονομαστεί Πρίμος ή Πρίμα (Primus ή Prima), το δεύτερο Σεκούνδος ή Σεκούνδα (Secundus ή Secounda), και ούτω καθεξής.
Στην περίπτωση αυτή τα ονόματα Κόϊντος ή Κόϊντα προέρχονται από τα ‘Quintus’=Πέμπτος ή ‘Quinta’=Πέμπτη. |
|
|
|
Οι Άγιοι αυτοί Μάρτυρες, ήταν στον πρότερό τους βίο ληστές. Όταν ήταν φυλακισμένοι στην Κέρκυρα, πίστεψαν στον Χριστό διά των Αγίων Αποστόλων Ιάσονος και Σωσιπάτρου. Κατόπιν μαρτύρησαν μέσα σε βρασμένη πίσσα.
|
|
|
Οι Άγιοι αυτοί Μάρτυρες, ήταν στον πρότερό τους βίο ληστές. Όταν ήταν φυλακισμένοι στην Κέρκυρα, πίστεψαν στον Χριστό διά των Αγίων Αποστόλων Ιάσονος και Σωσιπάτρου. Κατόπιν μαρτύρησαν μέσα σε βρασμένη πίσσα.
|
29 Απριλίου > Άγιοι Αγάπιος και Σεκουνδίνος οι Ιερομάρτυρες και οι συν αυτοίς Τέρτουλα και Αντωνία οι Παρθένες, ανωνύμου Μάρτυρος μετά των δύο τέκνων αυτής
|
|
|
|
Από τα αρχαία Ελληνικά, την πρόθεση ‘αντί’ και το ρήμα ‘ωνέομαι’=αγοράζω από το οποίο έχουμε τις λέξεις ‘ωνή’=αγορά, ‘ωνητός’=αγοραστός και ‘ώνια’=ψώνια και μάλλον σημαίνει αυτήν που δωρίζει κάτι που αγοράζει. Την γενναιόδωρη. |
|
|
|
Ο Όσιος Βασίλειος, ο Ησυχαστής, γεννήθηκε το έτος 1692 στη Ρουμανία. Ασκήτεψε θεοφιλώς στο Άγιον Όρος και στην περιοχή Ποϊάνα Μαρουλούι της Ρουμανίας. Υπήρξε διδάσκαλος του Οσίου Παϊσίου (Βελιτσκόφσκιυ) και κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 1767.
|
Από το επίθετο βασίλειος,-α, -ον και σημαίνει "αυτός που ανήκει στο βασιλιά". |
|
|
|
|
|