|
|
Ο Άγιος μάρτυρας Δάναξ καταγόταν από την πόλη Αυλώνα της Βόρειας Ηπείρου, σημερινής Αλβανίας, και ήταν αναγνώστης. Δωδεκαθεϊστές στρατιώτες εισέβαλαν στην Εκκλησία και προσπάθησε να περισώσει τα εκκλησιαστικά σκεύη από αυτούς, όταν όμως τον βρήκαν τον αποκεφάλισαν και έριξαν το σώμα του στη θάλασσα.
|
Άγνωστης ετυμολογίας. Πιθανόν να προκύπτει από το επίρρημα 'δαν'=παμπάλαιος και το 'άναξ'=βασιλιάς και σημαίνει παμπάλαιος βασιλιάς. |
|
|
|
Οι Άγιοι Μάρτυρες Πεύσιππος, Ελάσιππος και Μέσιππος ήταν τρίδυμοι αδελφοί και κατάγονταν από την Καππαδοκία της Μικράς Ασίας. Φαίνεται ότι ο πατέρας τους ασχολείτο με την εξημέρωση αλόγων γι’ αυτό έδωσε και στου τρίδυμους γιούς του σχετικά με ίππους ονόματα και τους εκπαίδευσε να ημερώνουν μικρούς και ατίθασους ίππους. Πατροπαράδοτη θρησκεία είχαν την ειδωλολατρική, αλλά ήταν Χριστιανή η γιαγιά τους Νεονίλλη, η οποία έφερε και τους τρεις εγγονούς της στην αλήθεια του Χριστού.
Η αλλαγή της πίστης τους δεν άργησε να γίνει γνωστή. Τους συνέλαβαν και τους προκάλεσαν να αρνηθούν τον Χριστό. Εκείνοι όμως ομολόγησαν με γενναιότητα την πίστη τους στον Κύριο και κατέθεσαν την μαρτυρία της συνειδήσεώς τους. Οι ειδωλολάτρες εξοργισμένοι τους έριξαν στη φωτιά.
Η γιαγιά τους, Νεονίλλη, έμαθε το μαρτύριο των τριών εγγονών της. Και ευχήθηκε να την αξιώσει ο Άγιος Θεός, να τελειώσει θεαρέστως και τη δική της πρόσκαιρη ζωή. Μαρτύρησε και αυτή, για να συναντήσει τους Μάρτυρες εγγονούς της στα αθάνατα σκηνώματα της θείας μακαριότητας.
Οι τρεις άγιοι θεωρούνται προστάτες άγιοι των τριδύμων παιδιών.
|
Από τις αρχαίες ελληνικές λέξεις 'ελαύνω'=θέτω σε κίνηση, οδηγώ και 'ίππος' και εννοεί τον ηνίοχο. |
|
|
|
Οι Άγιοι Μάρτυρες Πεύσιππος, Ελάσιππος και Μέσιππος ήταν τρίδυμοι αδελφοί και κατάγονταν από την Καππαδοκία της Μικράς Ασίας. Φαίνεται ότι ο πατέρας τους ασχολείτο με την εξημέρωση αλόγων γι’ αυτό έδωσε και στου τρίδυμους γιούς του σχετικά με ίππους ονόματα και τους εκπαίδευσε να ημερώνουν μικρούς και ατίθασους ίππους. Πατροπαράδοτη θρησκεία είχαν την ειδωλολατρική, αλλά ήταν Χριστιανή η γιαγιά τους Νεονίλλη, η οποία έφερε και τους τρεις εγγονούς της στην αλήθεια του Χριστού.
Η αλλαγή της πίστης τους δεν άργησε να γίνει γνωστή. Τους συνέλαβαν και τους προκάλεσαν να αρνηθούν τον Χριστό. Εκείνοι όμως ομολόγησαν με γενναιότητα την πίστη τους στον Κύριο και κατέθεσαν την μαρτυρία της συνειδήσεώς τους. Οι ειδωλολάτρες εξοργισμένοι τους έριξαν στη φωτιά.
Η γιαγιά τους, Νεονίλλη, έμαθε το μαρτύριο των τριών εγγονών της. Και ευχήθηκε να την αξιώσει ο Άγιος Θεός, να τελειώσει θεαρέστως και τη δική της πρόσκαιρη ζωή. Μαρτύρησε και αυτή, για να συναντήσει τους Μάρτυρες εγγονούς της στα αθάνατα σκηνώματα της θείας μακαριότητας.
Οι τρεις άγιοι θεωρούνται προστάτες άγιοι των τριδύμων παιδιών.
|
Από τις λέξεις 'μέσο'=τρόπος και 'ίππος' και εννοεί αυτόν που εξημερώνει τα άλογα με οποιοδήποτε τρόπο. |
|
|
|
Οι Άγιοι Μάρτυρες Πεύσιππος, Ελάσιππος και Μέσιππος ήταν τρίδυμοι αδελφοί και κατάγονταν από την Καππαδοκία της Μικράς Ασίας. Φαίνεται ότι ο πατέρας τους ασχολείτο με την εξημέρωση αλόγων γι’ αυτό έδωσε και στου τρίδυμους γιούς του σχετικά με ίππους ονόματα και τους εκπαίδευσε να ημερώνουν μικρούς και ατίθασους ίππους. Πατροπαράδοτη θρησκεία είχαν την ειδωλολατρική, αλλά ήταν Χριστιανή η γιαγιά τους Νεονίλλη, η οποία έφερε και τους τρεις εγγονούς της στην αλήθεια του Χριστού.
Η αλλαγή της πίστης τους δεν άργησε να γίνει γνωστή. Τους συνέλαβαν και τους προκάλεσαν να αρνηθούν τον Χριστό. Εκείνοι όμως ομολόγησαν με γενναιότητα την πίστη τους στον Κύριο και κατέθεσαν την μαρτυρία της συνειδήσεώς τους. Οι ειδωλολάτρες εξοργισμένοι τους έριξαν στη φωτιά.
Η γιαγιά τους, Νεονίλλη, έμαθε το μαρτύριο των τριών εγγονών της. Και ευχήθηκε να την αξιώσει ο Άγιος Θεός, να τελειώσει θεαρέστως και τη δική της πρόσκαιρη ζωή. Μαρτύρησε και αυτή, για να συναντήσει τους Μάρτυρες εγγονούς της στα αθάνατα σκηνώματα της θείας μακαριότητας.
Οι τρεις άγιοι θεωρούνται προστάτες άγιοι των τριδύμων παιδιών.
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις 'πυνθάνομαι'=πληροφορούμαι και 'ίππος' και εννοεί αυτόν που μαθαίνει για τα άλογα. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Άγνωστης ετυμολογίας. Πιθανόν να προκύπτει από το επίρρημα 'δαν'=παμπάλαιος και το 'άνασσα'=βασίλισσα και σημαίνει παμπάλαιη βασίλισσα. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από τις αρχαίες ελληνικές λέξεις 'ελαύνω'=θέτω σε κίνηση, οδηγώ και 'ίππος' και εννοεί την ηνίοχο. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από τις λέξεις 'μέσο'=τρόπος και 'ίππος' και εννοεί αυτήν που εξημερώνει τα άλογα με οποιοδήποτε τρόπο. |
|
|
|
Γιος του βασιλιά μέρους της Ιρλανδίας, Φιντάν ήταν ηγούμενος μιας μονής της πατρίδας του. Με δυο από τους αδελφούς του, τον Άγιο Φοϊλάν (Foilan) και τον άγιο Ουλτάν (Ultan) διέσχισε την Αγγλία ιδρύοντας, τη μονή Cnobbersburg, σήμερα γνωστή σαν το κάστρο Μπεργκ (Burg-castle) στο Σάφφολκ (Suffolk). Κυνηγημένος μετά από τον βασιλιά Πέντα κατέφυγε στη Γαλλία όπου έκτισε το Μέγα μοναστήρι ‘Λατινιακό’ (Latiniac ή Lagny). Του ανετέθη η διοίκηση αυτής της περιοχής και λόγω αυτού του γεγονότος μερικοί τον έχρισαν επίσκοπο. Πέθανε το 650 στην πόλη Φρόχαϊνς (Froheins) της οποίας θεωρείται, μέχρι σήμερα, θεωρείται ο προστάτης άγιος. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, είχε αγγελικά οράματα για τη μετά θάνατον ζωή.
|
Όνομα Κελτικής προέλευσης από το Ιρλανδικό ‘feart’ που σημαίνει αρετή, ικανότητα, αξία, δύναμη και μας δίνει το όνομα 'Fursey' που αποδόθηκε στα Ελληνικά σαν Φουρσάς. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο ααντίστοιχο ανδρικό
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις 'πυνθάνομαι'=πληροφορούμαι και 'ίππος' και εννοεί αυτόν που μαθαίνει για τα άλογα. |
|
-
|
|
Ιερομάρτυρας του 18ου αιώνα από το Τύρνοβο της Βουλγαρίας, που απαγχονίστηκε από τους Τούρκους.
|
O καταγόμενος από τη Δαμασκό. Από το αρχαίο Ελληνικό όνομα Δάμασκος που προέρχεται από τα ‘δάμος’=δήμος και ‘ασκώ’ και σημαίνει αυτόν που ασκεί (προετοιμάζει) τον λαό για πόλεμο
|
|
|
|
Ο Άγιος Μάξιμος γεννήθηκε το έτος 1565 μ.Χ. Ασκήτεψε στην Τότμα, στην περιοχή Βολογκντά της Ρωσίας και ήταν διά Χριστόν Σαλός (σαλεμένος). Κοιμήθηκε με ειρήνη το 1650 μ.Χ.
|
Από το λατινικό 'maximus' και σημαίνει "ο μέγιστος". Η κατάληξη '-ανος' σημαίνει αυτόν που ανήκει στον Μάξιμο. |
|
|
|
Δεν βρήκαμε άλλες πληροφορίες εκτός του ότι πιθανό να ήταν Αγιορείτης μοναχός και ότι δεν είναι επιβεβαιωμένη η ημερομηνία του μαρτυρίου του.
|
Από τα ουσιαστικά νίκη και λαός και σημαίνει "αυτός για τον οποίο ο λαός πιστεύει ότι μπορεί να του φέρει τη νίκη". |
|
|
|
Ο Απόστολος Πέτρος, ή Σίμων (πραγματικό Εβραϊκό όνομα Κηφάς) καταγόταν από τη Βηθσαϊδά της Γαλιλαίας και ήταν γιος του Ιωνά, αδελφός του Αποστόλου Ανδρέα του Πρωτόκλητου. Ο Πέτρος και ο Ανδρέας ήταν ψαράδες στη λίμνη Γεννησαρέτ και συνεργάζονταν με τον Ζεβεδαίο και τους γιούς του Ιάκωβο και Ιωάννη.
Είχε νυμφευθεί στην Καπερναούμ, την Περπέτουα, δισέγγονη της Μύριαμ, αδελφής του Ιωσήφ του Μνήστωρος (πατέρα του Ιησού) και θείας του Ιησού, κάτι που τον έκανε εξ αγχιστείας συγγενή του Ιησού. Ο Ιησούς κάλεσε τους δυο αδελφούς Πέτρο και Ανδρέα να τον ακολουθήσουν και τότε αυτοί, εγκατέλειψαν τις οικογένειές τους και τις δουλειές τους και τον ακολούθησαν.
Ψαράς στο επάγγελμα, ήταν τύπος αυθόρμητος και ορμητικός. Έγραψε δύο Καθολικές Επιστολές, μέσα από τις οποίες προειδοποιεί, εκφοβίζοντας και προτρέποντας το πλήρωμα της εκκλησίας, τους χριστιανούς, να είναι εγκρατείς, άγρυπνοι και προσεκτικοί. "Διότι ο αντίπαλος και κατήγορός σας, ο διάβολος, σαν λιοντάρι που βρυχάται, περιπατεί με μανία και ζητάει ποιον να τραβήξει μακριά από την πίστη και να τον καταπιεί."
Μετά την Ανάληψη του Κυρίου, ο Πέτρος, δίδαξε το Ευαγγέλιο στην Ιουδαία, στην Αντιόχεια, στον Πόντο, στην Γαλατία, στην Καππαδοκία, στην Ασία και τη Βιθυνία. Στις ιεραποστολικές του περιοδείες, είχε μαζί του, όχι τη γυναίκα του, αλλά χριστιανή αδελφή για να τον υπηρετεί. Κατά την παράδοση (που σημαίνει ότι δεν είναι ιστορικά διασταυρωμένο και αποδεδειγμένο) έφτασε μέχρι την Ρώμη, όπου επί Νέρωνος υπέστη μαρτυρικό θάνατο, αφού τον σταύρωσαν χιαστί, με το κεφάλι προς τα κάτω περί το έτος 64 μ.Χ.
|
Από το ουσιαστικό πέτρα (βράχος) και σημαίνει "ο ακλόνητος". Το όνομα Πέτρος είναι μετάφραση του Αραμαϊκού 'Κηφά' που ήταν το πραγματικό όνομα του Απόστολου Πέτρου. Στην Αρχαία Ελλάδα υπήρχαν τα ονόματα Πετραίος (Κένταυρος) και Πετραία (Ωκεανίδα νύμφη).
|
|
|
|
| | | | | Σταύρωση του Αποστόλου Πέτρου Καραβάτζιο | Πέτρος & Παύλος οι θεμελιωτές της Χριστιανικής Εκκλησίας | Άγιος Πέτρος Δομήνικος Θεοτοκόπουλος | Τίμια Αλυσίδα του Αποστόλου Πέτρου | Η άρνηση του Πέτρου (τρίτη) Carl Bloch, |
|
16 Ιανουαρίου > Άγιοι Πεύσιππος, Ελάσιππος, Μέσιππος οι αυτάδελφοι και Νεονίλλη η μαμμή αυτών
|
|
|
Οι Άγιοι Μάρτυρες Πεύσιππος, Ελάσιππος και Μέσιππος ήταν τρίδυμοι αδελφοί και κατάγονταν από την Καππαδοκία της Μικράς Ασίας. Φαίνεται ότι ο πατέρας τους ασχολείτο με την εξημέρωση αλόγων γι’ αυτό έδωσε και στου τρίδυμους γιούς του σχετικά με ίππους ονόματα και τους εκπαίδευσε να ημερώνουν μικρούς και ατίθασους ίππους. Πατροπαράδοτη θρησκεία είχαν την ειδωλολατρική, αλλά ήταν Χριστιανή η γιαγιά τους Νεονίλλη, η οποία έφερε και τους τρεις εγγονούς της στην αλήθεια του Χριστού.
Η αλλαγή της πίστης τους δεν άργησε να γίνει γνωστή. Τους συνέλαβαν και τους προκάλεσαν να αρνηθούν τον Χριστό. Εκείνοι όμως ομολόγησαν με γενναιότητα την πίστη τους στον Κύριο και κατέθεσαν την μαρτυρία της συνειδήσεώς τους. Οι ειδωλολάτρες εξοργισμένοι τους έριξαν στη φωτιά.
Η γιαγιά τους, Νεονίλλη, έμαθε το μαρτύριο των τριών εγγονών της. Και ευχήθηκε να την αξιώσει ο Άγιος Θεός, να τελειώσει θεαρέστως και τη δική της πρόσκαιρη ζωή. Μαρτύρησε και αυτή, για να συναντήσει τους Μάρτυρες εγγονούς της στα αθάνατα σκηνώματα της θείας μακαριότητας.
Οι τρεις άγιοι θεωρούνται προστάτες άγιοι των τριδύμων παιδιών.
|
Από τη λέξη ΄νέος΄και την υποκοριστική κατάληξη '-νίλλη' οπότε σημαίνει το νεαρό κορίτσι, την παιδούλα. |
|
16 Ιανουαρίου > Όσιος Ρωμύλος ο Αγιορείτης και οι συν αυτώ Νέστωρ, Μαρτίνος, Δανιήλ, Σισώης, Ζωσιμάς και Γρηγόριος
|
|
|
Σύντροφος του Οσίου Ρωμύλου του Σιναϊτη
|
Από το ρήμα γρηγορώ και σημαίνει "αυτός που είναι σε εγρήγορση, που παρακολουθεί και προσέχει, ο ακοίμητος φρουρός" |
|
16 Ιανουαρίου > Όσιος Ρωμύλος ο Αγιορείτης και οι συν αυτώ Νέστωρ, Μαρτίνος, Δανιήλ, Σισώης, Ζωσιμάς και Γρηγόριος
|
|
|
Σύντροφος του Αγίου Ρωμύλου του Αγιορείτη.
|
Εξελληνισμένο εβραϊκό όνομα και σημαίνει "κριτής μου είναι ο Θεός". |
|
16 Ιανουαρίου > Όσιος Ρωμύλος ο Αγιορείτης και οι συν αυτώ Νέστωρ, Μαρτίνος, Δανιήλ, Σισώης, Ζωσιμάς και Γρηγόριος
|
|
|
Σύντροφος του Οσίου Ρωμύλου του Αγιορείτη.
|
16 Ιανουαρίου > Όσιος Ρωμύλος ο Αγιορείτης και οι συν αυτώ Νέστωρ, Μαρτίνος, Δανιήλ, Σισώης, Ζωσιμάς και Γρηγόριος
|
|
|
Σύντροφος του Οσίου Ρωμύλου του Αγιορείτη
|
Από το λατινικό όνομα του θεού Άρη (Mars) και σημαίνει "αυτός που σχετίζεται με τον Άρη".
Η κατάληξη -ανός σημαίνει αυτόν που ανήκει στον Μαρτίνο. |
|
16 Ιανουαρίου > Όσιος Ρωμύλος ο Αγιορείτης και οι συν αυτώ Νέστωρ, Μαρτίνος, Δανιήλ, Σισώης, Ζωσιμάς και Γρηγόριος
|
|
|
Σύντροφος του Οσίου Ρωμύλου του Αγιορείτη
|
Από το αρχαίο ελληνικό νέομαι που σημαίνει έρχομαι, επιστρέφω, από το οποίο προέρχεται και η σημερινή λέξη της νέας ελληνικής, νόστος. |
|
|
|
Γεννήθηκε στο Πορτ λα Γκραντ της Γαλλίας κοντά στην Αμιένη. Εξελέγη Επίσκοπος της Αμιένης και κοιμήθηκε με ειρήνη.
|
Από τη Λατινική λέξη 'honor'=τιμή και σημαίνει τον έντιμο. |
|
16 Ιανουαρίου > Όσιος Ρωμύλος ο Αγιορείτης και οι συν αυτώ Νέστωρ, Μαρτίνος, Δανιήλ, Σισώης, Ζωσιμάς και Γρηγόριος
|
|
|
Ο Όσιος Ρωμύλος γεννήθηκε στην πόλη Βιντίν. Ασκήτεψε στο Άγιον Όρος και ήταν μαθητής του Αγίου Γρηγορίου του Σιναΐτου. Έζησε κατά τον 14ο αιώνα μ.Χ. και κοιμήθηκε οσίως με ειρήνη στη μονή Ραβάνιτσα της Σερβίας.
|
Από το Λατινικό όνομα 'Romulus' και εννοεί αυτόν που προέρχεται από την Ρώμη, τον Ρωμαίο πολίτη, δηλαδή. |
|
|
|
Σύντροφος του Αγίου Ρωμύλου του Αγιορείτη.
|
Από τη λέξη ‘σώος’ και το αναδιπλασιαστικό πρόθεμα ‘σι’ και εννοεί τον πλήρως υγιή, από όλες τις απόψεις. |
|
|
|
|
|