|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Παλαιό Γερμανικό όνομα υποκοριστικό του ‘wentil’= βάνδαλος. |
|
|
|
Δεν υπάρχει άγιος με αυτό το όνομα. Παρακαλώ πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο όνομα
|
Από το λατινικό virgo και σημαίνει "παρθένος". |
|
|
|
Πατέρας της Παναγιάς ήταν ο Ιωακείμ και μητέρα της η Άννα. Μέχρι τα βαθιά τους γεράματα δεν είχαν αποκτήσει παιδί. Υποσχέθηκαν λοιπόν, στο Θεό, πως αν τους χαρίσει ένα παιδάκι, μόλις γίνει τριών ετών θα το αφιερώσουν στο ναό Του.
Το κοριτσάκι που απέκτησαν οι ευσεβείς αυτοί άνθρωποι το ονόμασαν Μαρία. Όταν έγινε τριών ετών, οι γονείς της την οδήγησαν στην εκκλησία. Αυτή η είσοδος της Μαρίας στο ναό ονομάστηκε «Εισόδια της Θεοτόκου». Την υποδέχτηκε ο Αρχιερέας Ζαχαρίας, ο οποίος την οδήγησε στο ιερό του Ναού, στα Άγια των Αγίων. Δώδεκα χρόνια έμεινε η Παναγία στο ναό.
|
Από την γιορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου |
|
|
|
Η μέρα που, σε ηλικία 3 χρόνων, η Παναγία μπήκε για πρώτη φορά στον Εβραϊκό ναό. Σύμφωνα με το έθιμο γιορτάζουν οι ανύπαντρες Μαρίες και όσες έχουν το όνομα Βιργινία.
|
Από το λατινικό 'virgo' και σημαίνει "παρθένος". |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο
|
Από την γιορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου |
|
|
|
Η εικόνα βρίσκεται στην μονή της Παναγίας της Κουνίστρας στην Σκιάθο.
|
Από το ρήμα κουνώ και σημαίνει αυτή που κουνιέται |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο
|
|
|
Γιορτάζει με το όνομα Λεμονιά
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο
|
|
|
Θεοτοκωνύμιο της Παναγίας Λεμονίτισσας (Σύρος)
|
|
|
Για εορταστική ημεροομηνία μπορείτε να επιλέξετε αυτές που ισχύουν για τα ονομάτα Μαρία ή Εύα.
Εισήγηση μας είναι να υιοθετηθεί η 21η Νοεμβρίου
|
1. Ταϊτινό κοριτσίστικο όνομα που σημαίνει το κανό (τη βάρκα) που φέρνει δώρα στα νησιά. Υπάρχει χορευτική ομάδα στην Ταϊτή με αυτό το όνομα, εννοώντας ότι φέρνουν το δώρο του χορού.
2. Σύνθετο όνομα από το Μαρία και το Εύα. |
|
|
|
Εισόδια της Θεοτόκου. Η μέρα που, σε ηλικία 3 χρόνων, η Παναγία μπήκε για πρώτη φορά στον Εβραϊκό ναό. Σύμφωνα με το έθιμο γιορτάζουν οι ανύπαντρες Μαρίες και όσες έχουν το όνομα Βιργινία.
|
Εξελληνισμένο όνομα Marjam που χρησιμοποιήθηκε για να αποδοθεί το αραμαϊκό όνομα της Παναγίας «Μαργιάμ» που σημαίνει 'πικροφέρουσα'.
Επίσης υπάρχει αρχαίο Ελληνικό (Μινωικό) όνομα ΜΑΙΡΑ, που μπορεί να επροφέρετο Μαίρα, Μαίρη ή Μάϊρα. Όνομα πανάρχαιο Ελληνικό.
Το Εβραϊκό όνομα Μαρία κατά τον καθηγητή κ. Θεοφανίδη είναι παράγωγο του αρχαίου μυθολογικού και Ομηρικού ονόματος ΜΑΙΡΑ ή ΜΑΡΙΑ (Ιλιάδα Σ48, Οδύσσεια λ326, Παυσανίας κ.λ.π ) . Το όνομα Μαίρα ή Μαρία έχει ως ρίζα το αρχαίο ελληνικό ρήμα μαρμαίρω που σημαίνει την λάμπουσα, την ακτινοβολούσα.(Oμηρικόν λεξικό Ε.Κοφινιώτου ) Μαρ - μαίρω = λάμπω, ακτινοβολώ. Μαρία, η λάμπουσα η ακτινοβολούσα. |
|
21 Νοεμβρίου > Παναγία "Ρόδον το Αμάραντον" εκ Σμύρνης (Παναγία η Σουλτάνα)
|
|
Παναγία »Ρόδον τον Αμάραντον» εκ Σμύρνης (Παναγία η Σουλτάνα) |
|
|
Από την τουρκική λέξη sultan και σημαίνει "αυτή που είναι κυρίαρχη, αυτή που εξουσιάζει". |
|
|
|
Δεν υπάρχει άγιος με αυτό το όνομα, παρακαλώ πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο
|
Από την τουρκική λέξη sultan και σημαίνει "αυτός που είναι κυρίαρχος, αυτός που εξουσιάζει". |
|
-
|
|
Μαρτύρησε στα χρόνια του αυτοκράτορα Αυρηλιανού (272 μ.Χ.) στη Μαγιδώ της Παμφυλίας, και όταν ηγεμόνευε στην πόλη αυτή ο Αέτιος. Ο Ηλιόδωρος λοιπόν, συνελήφθη και επειδή δεν πείστηκε να θυσιάσει στα είδωλα, στην αρχή ξέσχισαν τις πλευρές του με σιδερένια νύχια και έπειτα έκαψαν τις πληγές του με αναμμένες από ρητίνη λαμπάδες. Παρά λίγο ο Άγιος να λιποψυχήσει. Αλλά δια της προσευχής προς τον Κύριο, η ψύχη του στερεώθηκε. Ακολούθησε σειρά σκληρών και φρικτών βασανιστηρίων, αλλά η σταθερότητα της πίστης του Ηλιόδωρου δεν κάμφθηκε. Τελικά οδηγήθηκε έξω από την πόλη και εκεί υπέστη τον δι’ αποκεφαλισμού θάνατο.
|
Παράγεται από το "δώρο" και το "ήλιος" και σημαίνει "δώρο του ήλιου". |
|
21 Νοεμβρίου > Όσιος Προκόπιος της Βιάτκα ο δια Χριστόν σαλός
|
|
|
Γεννήθηκε το 1568 μ.Χ. στο χωριό Κοριανκισκόι στη Ρωσική πόλη Βιάτκα. Σε ηλικία 12 χρονών, χτυπήθηκε από κεραυνό που τον άφησε αναίσθητο και σε πολύ κακή κατάσταση. Τον πήγαν στον ηγούμενο της μονής της Κοίμησης της Θεοτόκου ο οποίος προσευχήθηκε και τον γιάτρεψε. Το γεγονός τον συγκίνησε και έτσι πήγε σε ένα γειτονικό χωριό, οπού υπηρέτησε τον εκεί ναό της Αγίας Αικατερίνης κοντά στον Άγιο Ιλαρίωνα.
Στα 20 του χρόνια οι γονείς του θέλησαν να τον νυμφεύσουν. Αυτός για να αποφύγει τον γάμο έφυγε για την πόλη Βιάτκα, οπού έκανε τον τρελό. Έτσι άρχισε να τριγυρνά στους δρόμους ημίγυμνος και να κοιμάται οπουδήποτε έκτος από κρεβάτι. Σταμάτησε να μιλά και συνεννοούνταν με τους άλλους μόνο με νοήματα ή σημάδια που έκανε με τα χέρια του. Έτσι έζησε για 30 χρόνια, μέχρι την ειρηνική κοίμησή του στις 21 Δεκεμβρίου 1627 μ. Χ.
|
Προέρχεται από την πρόθεση προ=πριν και κόπτω=κόβω που στην πορεία σημαίνει προλαμβάνω καταστάσεις εξασφαλίζοντας πρόοδο. |
|
|
|
Κύπριος Άγιος Μνημονεύεται ὑπὸ τοῦ Μαχαιρᾶ μεταξὺ τῶν ἐκ Παλαιστίνης τριακοσίων καὶ ὡς ἀσκήσας παρὰ τὸ χωρίον Ποταμιὰν τῆς ἐπαρχίας Λευκωσίας. Πλησίον τῆς Ποταμιᾶς ὑπάρχει χωρίον φέρον τὸ ὄνομα τοῦ Ἁγίου Σωζόμενου, ὅπου δεικνύεται ὁ τάφος καὶ τὸ ἀσκητήριον αὐτοῦ, κοσμούμενον διὰ τοιχογραφιῶν, μερικαὶ τῶν ὁποίων ἀναφέρονται εἰς θαύματα τοῦ Ἁγίου.
|
|
|
Φαίνεται ότι υπάρχουν δύο Κύπριοι Άγιοι με το όνομα Σωζόμενος. Αυτός, ο Θαυματουργός καταγόταν από την Καρπασία της Κύπρου.
Όταν ενηλικιώθηκε πήρε την απόφαση να φύγει από το σπίτι του και να τραβήξει στην ερημιά. Έτσι, αφού περιπλανήθηκε αρκετά έφτασε σε μια σπηλιά που βρισκόταν στην άκρη ενός κρημνού, που ήταν βραχώδης και υψηλός. Εκεί σταμάτησε κι έμεινε. Σε κανένα δεν αρνιόταν την αγάπη και τη βοήθεια του. Το κατάλυμα του ήταν για όλους ανοικτό. Και το θεραπευτικό χάρισμα με το οποίο τον χαρίτωσε ο Θεός, το πρόσφερε πρόθυμα σε όσους,, με πίστη και μετάνοια ειλικρινή, καταφεύγαν στη χάρη του και του το ζητούσαν.
Και, έτσι, αφού έζησε Θεάρεστα, παρέδωσε την ψυχή του στον Κύριο.
Η μνήμη του αγίου γιορτάζεται, στην Ποταμιά, στην Καρπασία και στους ναούς που είναι αφιερωμένοι στ' όνομα του στις 20 Νοεμβρίου και στην υπόλοιπη Κύπρο στις 21 μαζί με την εορτή των Εισοδίων.
|
|
|
Βασίλης Αλεξάνδρου: Αγωνιστής της ΕΟΚΑ, για την απελευθέρωση της Κύπρου από τον Αγγλικό ζυγό, που βρήκε μαρτυρικό θάνατο από κτηνώδη βασανιστήρια στα χέρια των 'πολιτισμένων' Άγγλων. Τριάντα τριών χρονών από το Λιμνάτι. Έγγαμος, πατέρας τριών παιδιών. Πέθανε μετά από βασανιστήρια στο Λανίτειο Γυμνάσιο και στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Πολεμίου την 21η Νοεμβρίου 1958. Δόξα και τιμή στον ήρωα μας.
|
Από το επίθετο βασίλειος,-α, -ον και σημαίνει "αυτός που ανήκει στο βασιλιά". |
|
|
Δέσποινα, Τα Εισόδια της Θεοτόκου |
|
Η μέρα που, σε ηλικία 3 χρόνων, η Παναγία μπήκε για πρώτη φορά στον Εβραϊκό ναό. Σύμφωνα με το έθιμο γιορτάζουν οι ανύπαντρες.
Η Εκκλησία μας εορτάζει το γεγονός με την εορτή των Εισοδίων στις 21 Νοεμβρίου.
|
1.Το πρώτο συνθετικό είναι αγνώστου ετύμου. Το δεύτερο συνθετικό "πότνια" είναι ο θηλυκός τύπος του πόσις (σύζυγος, ο οικοδεσπότης) και σημαίνει " η κυρία του οίκου".
2. Θεοτοκωνύμιο, όνομα της Παναγίας. Αποτελεί προσωνύμιο που δινόταν στις Θεές των Ελλήνων και από εκεί μεταφέρθηκε στην Παναγία.
|
|
|
|
Εισόδια της Θεοτόκου. Η μέρα που, σε ηλικία 3 χρόνων, η Παναγία μπήκε για πρώτη φορά στον Εβραϊκό ναό. Σύμφωνα με το έθιμο γιορτάζουν οι ανύπανδρες Μαντόνες.
|
Από το Ιταλικό 'Madonna' που σημαίνει ‘Κυρία’, μια σεβάσμια προσφώνηση για την Παναγία. |
|
|
Marica Henryk Siemiradzki Lviv |
|
Νύμφη μητέρα του Λατίνου από τον βασιλιά του Λατίου, Φαύνο και κατ' επέκταση μητέρα των Λατίνων.
|
Υποκοριστικό της Μαρίας, αλλά και όνομα νύμφης (νεράιδας).
Στα Λατινικά σημαίνει 'αστέρι της θάλασσας'
|
|
|
|
Γιορτές της Παναγίας
|
Θεωρείται ο αρσενικός τύπος του ονόματος Μαρία που είναι το εξελληνισμένο όνομα Marjam που χρησιμοποιήθηκε για να αποδοθεί το Αραμαϊκό όνομα της Παναγίας «Μαργιάμ» που σημαίνει «πικροφέρουσα». Για περισσότερες πληροφορίες πηγαίνετε στο όνομα Μαρία.
Όμως το όνομα αυτό σαν Λατινικό προϋπήρχε της Παναγίας και προέρχεται από το Λατίνο θεό του πολέμου 'Mars' (αντίστοιχος του Θεού Άρη του Ελληνικού Πανθέου) και σημαίνει τον ανδροπρεπή και αποφασιστικό.
Άλλη πιθανή εκδοχή είναι ότι μπορεί να προέρχεται από τη Λατινική λέξη 'mare'=θάλασσα
Η κατάληξη '-ανός' φανερώνει αυτόν που κατάγεται από τον Μάριο.
|
|
21 Νοεμβρίου > Όσιος Προκόπιος της Βιάτκα ο δια Χριστόν σαλός
|
|
|
Ρώσος άγιος 1568 - 1627 m.X.
|
Προέρχεται από την πρόθεση προ=πριν και κόπτω=κόβω που στην πορεία σημαίνει προλαμβάνω καταστάσεις εξασφαλίζοντας πρόοδο. |
|
|
|
Η γυναικεία Μονή Παναγίας Σφαλαγγιώτισσας βρίσκεται στην επαρχία Λεμεσού της Κύπρου. Η παράδοση θέλει την Παναγία να καθαρίζει την περιοχή που βρίσκεται η Μονή από τους σφήκες και τις σφηκοφωλιές τους και να θεραπεύει όσους κεντρίζονταν από αυτούς. Δυστυχώς 😊 δεν γίνεται καμιά αναφορά για σφηκοφωλιές επικίνδυνων ανθρώπων.
|
Από την Κυπριακή λέξη 'σφαλάντζιη'=σφήκα |
|
|
Παναγιώτα, Τα Εισόδια της Θεοτόκου |
|
Η μέρα που, σε ηλικία 3 χρόνων, η Παναγία μπήκε για πρώτη φορά στον Εβραϊκό ναό. Σύμφωνα με το έθιμο γιορτάζουν οι ανύπαντρες.
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξει 'παν' και αγία (από το άγω) που σημαίνει "η απόλυτα αγία".
Το αρχαίο Ελληνικό ρήμα ‘ἄγω’ φαίνεται ότι είχε τη σημασία του ηγέομαι - ηγούμαι. Εξ αυτού δε μάλλον προέρχονται στρατιωτικές λέξεις όπως λοχαγός, στρατηγός, άγημα. Και ίσως αυτός να ήταν και ο στόχος των χριστιανικών ιερατείων να δώσουν δηλαδή την εντύπωση ότι οι άγιοι έπαιζαν ρόλο ηγετικό και θα έπρεπε οι πιστοί να τους υπακούουν.
Οπότε ‘Παναγία’ σήμαινε ηγέτιδα των ηγετών. |
|
21 Νοεμβρίου > Το Καθολικό της Μονής (στο οποίο φυλάσσεται και η Μαχαιριώτισσα) πανηγυρίζει στα Εισόδια της θεοτόκου.
|
|
Παναγία η Μαχαιριώτισσα Απόστολος Λουκάς |
|
Με ατυτό το όνομα είναι γνωστή η εικόνα της Παναγίας που βρίσκεται στην Ιερά, Βασιλική και Σταυροπηγιακή Μονή Παναγίας του Μαχαιρά στην Κύπρο. Βασιλική γιατί κτίσθηκε με βασιλική βοήθεια και Σταυροπηγιακή, γιατί κατέστη εκκλησιαστικά αυτοδιοίκητη, πράγμα το οποίο συμβολίζεται με την τοποθέτηση σταυρού στα θεμέλια της.
Με την εν λόγω εικόνα συνδέεται ιστορικά και πνευματικά και η Ιερά Μονή, η οποία οφείλει και το όνομά της στην ιστορία της εικόνας. Αυτή η εικόνα θεωρείται μία από τις 70 εικόνες της Παναγίας που αγιογράφησε ο Απόστολος Λουκάς.
|
|
|
|
|